Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Wat is Search Engine Optimization (SEO)?

Het verbeteren van je website om zo een hogere positie te verkrijgen in Google. 


Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie, is het verbeteren van je website om zo een hogere positie te verkrijgen in de organische zoekresultaten van Google. Wanneer een potentiële klant met behulp van Google zoekt naar een bepaald product, wil je natuurlijk dat jouw webshop bij de eerste zoekresultaten verschijnt. Dan is de kans groter dat hij of zij in jouw webshop terecht komt en daar het gewenste product koopt. Een hoge positie kun je bereiken door zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat Google graag wil zien.

Crawlers (ook wel spiders, bots die je site indexeren) doorzoeken het internet en bepalen welke sites het beste scoren op het gebied van SEO. We kunnen zoekmachine optimalisatie opdelen in twee categorieën: content en techniek

Feit of fabel? 7 gedachtes over SEO die niet kloppen!

Google is een mysterie

De manier waarop Google websites beoordeelt, is eigenlijk best wel mysterieus. Er is maar weinig bekend over Google’s algoritme en bovendien blijft Google deze continu aanpassen. Hierdoor zijn er in de loop van de tijd een aantal gedachtes ontstaan rondom SEO, die niet kloppen. Wij leggen je een aantal SEO fabels voor.

Fabel 1: “Hoe vaker ik een keyword gebruik, hoe hoger mijn positie in Google”

Natuurlijk is het belangrijk dat je gekozen keyword (zoekwoord) terugkomt op je pagina. Nog belangrijker is dat je deze niet overmatig terug laat komen op je pagina. Google waardeert het als je het keyword op een natuurlijke manier terug laat komen. Gebruik daarom variaties op het keyword, zoals meervouden, synoniemen en afgeleiden.

Fabel 2: “Google Ads draagt bij aan goede zoekmachine optimalisatie”

Google Ads advertenties kunnen voor een plaatsje boven aan de zoekresultaten van Google zorgen, maar dit staat los van SEO. Dit valt namelijk onder Search Engine Advertising en draagt niet bij aan een goede plek in de organische zoekresultaten. Wel is het zo dat een goed geoptimaliseerde pagina voor lagere advertentiekosten kan zorgen.

Fabel 3: “Als ik meer links op mijn pagina heb, is dat beter voor SEO”

Hoewel linkbuilding een belangrijk onderdeel is van Search Engine Optimization, zorgen meer links op je website niet automatisch voor een beter SEO resultaat. Het is van belang dat de links op je pagina verwijzen naar relevante en betrouwbare websites. Ook websites die naar jouw site linken, moeten van goede kwaliteit zijn om een positieve werking op je positie in Google te hebben.

Fabel 4: “De meta description heeft invloed op SEO”

Tot voor kort was het zo dat een goed geoptimaliseerde meta description zorgde voor een hogere ranking in Google. Inmiddels hecht Google hier geen waarde meer aan en is het vooral belangrijk dat de meta omschrijving een goede samenvatting is van wat er op de pagina te vinden is. 

Fabel 5: “Hoe hoger de bounce rate, hoe lager mijn website rankt in Google”

Het is niet meer dan logisch dat je graag een zo laag mogelijke bounce rate hebt. Dit betekent namelijk dat er weinig mensen zonder door te klikken je website weer verlaten. Het is echter niet zo dat dit ook een positief effect heeft op je SEO. Bounce rate en zoekmachine optimalisatie staan los van elkaar.

Fabel 6: “Mijn website is beter vindbaar als deze veel pagina’s heeft”

Als je website veel pagina’s heeft, betekent dit ook dat er meer ‘kansen’ zijn om in Google gevonden te worden. Toch is het zo dat Google per keer maar een aantal van je pagina’s indexeert. Als je dan heel veel pagina’s hebt, is de kans kleiner dat Google je belangrijkste pagina’s te zien krijgt. Op die manier betekent meer pagina’s niet automatisch dat je beter vindbaar bent.

Fabel 7: “Het is goed voor SEO om artikelen door te plaatsen op grote websites”

Zoals al eerder gezegd, hebben linkjes van en naar je website een positieve invloed op je SEO. Vooral links naar je eigen site op een website met veel autoriteit zijn waardevol. Het lijkt daarom goed om artikelen of blogposts door te plaatsen op websites met veel autoriteit, maar niets is minder waar. Dubbele content is niet goed voor je SEO en bovendien zou het zomaar kunnen zijn dat de andere website hoger rankt op jouw tekst dan jijzelf.

Hoger in Google? 18 tips voor je SEO!

Wat Google graag wilt zien, dat bepaalt Google’s algoritme. Dit algoritme kijkt naar veel onderdelen van je website, waaronder de techniek, de snelheid en de content.

On page SEO (content)

Er zijn verschillende onderdelen die bijdragen aan je SEO, te verdelen in on page SEO en off page SEO. Onderstaande 18 tips zijn gefocust op on page SEO, oftewel de content van je webshop. Wat kun je qua content aan je webshop doen om een betere positie in de organische zoekresultaten van Google te verkrijgen? 

Tip 1: Doe een zoekwoordonderzoek

Je start natuurlijk met de vraag: “op welke zoekwoorden wil ik gevonden worden?”. Die woorden gebruik je vervolgens in je content om je on page SEO te optimaliseren. Dit kunnen short tail zoekwoorden zijn (“t-shirt”), maar het zijn juist de long tail zoekwoorden (“zwart heren t-shirt ronde hals”) waarop je écht goed kunt scoren.

HOE DOE IK EEN ZOEKWOORDONDERZOEK? 4 PRAKTISCHE TIPS

Met een zoekwoordonderzoek kun je erachter komen welke woorden (vaak) worden ingetypt in Google en welke benamingen je dus het beste kunt gebruiken in je topnavigatie en de rest van je webshop. Dit kun je doen door binnen je eigen webshop, in de markt en beschikbare online en offline data te kijken welke zoekwoorden belangrijk zijn. Er zijn een aantal vragen die je mee kunt nemen in je zoekwoordonderzoek:

  1. Hoe wordt er gezocht?
  2. Welke woorden worden gebruikt?
  3. Wat is het zoekvolume?
  4. Wat is de zoekintentie?

Houd tijdens je zoektocht naar de beste keywords rekening met deze punten:

HANDIGE TOOLS

Je hoeft het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden. Op het internet zijn verschillende handige tools aanwezig om zo’n zoekwoordonderzoek te doen, zodat je niet zelf naar de woorden hoeft te zoeken. Enkele voorbeelden zijn: Google Keyword PlannerGoogle Trends, je eigen Google Search Console, Google Analytics en Google Adwords account, Keyword Tool en de zoekfunctie in je eigen webshop (waar wordt binnen je webshop naar gezocht?). De tool Merge Words kun je gebruiken om verschillende keywords te combineren.

ONDERZOEK JE EIGEN INDUSTRIE

Het is goed om te bekijken op welke zoekwoorden je concullega’s goed scoren en welke keywords zij in hun webshop gebruiken. Wellicht zijn er zoekwoorden die jij ook kunt gebruiken in je topnavigatie/webshop óf zoekwoorden waarop je je juist wil onderscheiden. Dan is het beter om ervoor te kiezen om een ander zoekwoord te gebruiken.

RELEVANTIE

Het kan wel zo zijn dat bepaalde zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben, maar dat wil niet zeggen dat dit de beste keywords zijn voor jou om te gebruiken. Het is erg belangrijk dat de zoekwoorden die je kiest, ook relevant zijn voor de context van je webshop en dat ze dus matchen met de zoekintentie. Sommige woorden krijgen een hele andere betekenis in een andere context en je wilt wel dat jouw webshop verschijnt bij de mensen die ernaar op zoek zijn. Een voorbeeldje: het keyword ‘jas’ zal vast erg veel zoekresultaten opleveren, maar levert dit ook relevante zoekresultaten en daarmee potentiële kopers op? Bovendien zal je erg veel concurrentie hebben op dit zoekwoord. Misschien zijn deze zoekers wel op zoek naar een winterjas, een spijkerjas of een kinderjas en daarmee is het zoekwoord ‘jas’ niet per definitie de beste keuze.

METEN IS WETEN

Als je alle zoekwoorden die uit je analyse zijn gekomen hebt ingesteld, is het tijd om te meten of het werkt. Hiervoor kun je gebruik maken van Google Search Console en Google Analytics: wordt je webshop inderdaad beter gevonden op de zoekwoorden die je gebruikt (in je topnavigatie)? En waar wordt het meeste op geklikt in je webshop? Leidt dit tot meer conversie?

Tip 2: Optimaliseer de snippets van je pagina’s met metadescriptions en meta tags

Vaak kun je aan de pagina’s op je webshop een metadescription en meta tag meegeven. Deze zijn dan terug te zien in de snippet in de zoekresultaten in Google en geven direct een goed beeld van de inhoud van de pagina. Gebruik in deze teksten relevante zoekwoorden zodat je snippet bijdraagt aan de zoekmachine optimalisatie.

Tip 3: Bloggen op je webshop

Door te bloggen op je webshop kun je meer relevante content creëren, wat ervoor zorgt dat je beter te vinden bent in Google. Bloggen op je webshop is dus goed voor je SEO, omdat je meer ‘ruimte’ hebt om relevante content te plaatsen. Benieuwd naar nog 5 andere redenen waarom het goed is om te bloggen op je webshop?

Tip 4: Geef je afbeeldingen title- en alt-teksten mee

Vaak hebben (product)afbeeldingen op je webshop een naam als jurk.jpeg of image39.png. Beter is om in de bestandsnaam een omschrijving te geven van wat op de afbeelding staat met behulp van zoekwoorden. Ook kun je iedere afbeelding een title- en alt-attribuut meegeven. De title-tekst zie je als je met je muis op de afbeelding gaat staan. De alt-tekst (alternatieve tekst) krijgen bezoekers te zien als de afbeelding niet kan worden weergegeven.

Tip 5: Voorkom dubbele content

Unieke content is het beste voor je SEO en daarom is het goed om ervoor te zorgen dat je geen dubbele content op je website hebt. Herschrijf daarom bijvoorbeeld de productomschrijvingen van de leverancier.

Tip 6: Gebruik interne links

Niet alleen links van externe pagina’s naar jouw webshop, maar ook interne links op je website zelf dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Het is daarom slim om intern van de ene pagina op je webshop naar de andere pagina te linken, waarbij je gebruik maakt van relevante ankerteksten. Zo kun je bijvoorbeeld op een productpagina doorlinken naar een andere soortgelijk product.

Tip 7: Overweeg landingspagina’s voor je merken

Om beter vindbaar te worden in Google als gezocht wordt op de merken die je verkoopt, kun je overwegen landingspagina’s voor je merken te maken. Deze pagina’s kun je dan volledig voor dat specifieke merk optimaliseren en daarvoor relevante zoekwoorden gebruiken.

Tip 8: Maak gebruik van heading tags

Ook goed voor je SEO: heading tags. Heading tags eigen je toe aan de kop (h1) en tussenkoppen (h2, h3, h4, etc.) zodat Google weet welk deel van je tekst de kop is en wat de tussenkoppen. Het liefst maak je in deze headings gebruik van zoekwoorden en zet je die ook vooraan.

Tip 9: Denk ook aan je featured snippets

Nog hoger dan het hoogste resultaat in de organische zoekresultaten van Google komen de featured snippets terecht. Eerder schreven we hier al over en gaven we je een aantal tips om featured snippets te krijgen.

Tip 10: Gebruik zoekmachine vriendelijke URL’s

Maak de URL’s in je webshop zoekmachine vriendelijk en dus leesbaar. Hier zal niet alleen Google blij van worden, maar je bezoekers ook. Een leesbare URL is www.hierjouwwebshop.nl/woonkamer-tafels-salontafel in plaats van www.hierjouwwebshop.nl/2&=woon-kamer000tafels_097salon$tafels

Tip 11: Maak je mobiele site een prioriteit!

WAT IS DE MOBILE-FIRST INDEX?

De mobile-first index van Google houdt in dat Google de organische zoekresultaten niet meer op basis van de desktopversie van je website samenstelt, maar als eerste kijkt naar je mobiele site (mobile-first). Omdat er tegenwoordig steeds meer mensen internet gebruiken via hun mobiele telefoon, vindt Google het van belang hierop in te spelen en mobiele Google gebruikers ook zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Het kan zo zijn dat een mobiele versie van een website minder of andere content bevat dan de desktop versie. Wanneer iemand op zijn of haar mobiel dan zoekt naar een bepaald onderwerp, kan het dus zijn dat er irrelevante resultaten worden getoond. Dit wil Google voorkomen en daarom is je mobiele site nu nog belangrijker.

WAT BETEKENT DE MOBILE-FIRST INDEX VOOR MIJ?

Het belangrijkste om te doen is: denk net als Google mobile-first! Houd voor je website of webshop rekening met hoe dit er op mobiel uit komt te zien, zodat je concurrenten niet beter scoren op het gebied van mobiel dan jij en boven jou komen te staan in de zoekresultaten. Kijk niet alleen naar hoe je site eruit ziet, maar doe ook een on page check; zijn alle pagina’s van je desktopversie ook op mobiel zichtbaar? Staan alle links uit de footer ook in je mobiele versie?

Heb je nog geen responsive of aparte mobiele website? Dan zal Google alsnog je desktopsite indexeren. Dit betekent wel dat anderen mét een goede voor mobiel geoptimaliseerde website een betere positie behalen, omdat mobiel vriendelijkheid zwaarder meeweegt.

WAT MOET IK NU DOEN?
  1. Test hoe je nu scoort op het gebied van mobiel vriendelijkheid met de Mobile-Friendly test van Google en verbeter waar nodig je website
  2. Zorg voor een responsive website; een aparte mobiele website verhoogt het risico op problemen door de mobile-first index, omdat je dan twee verschillende websites hebt
  3. Maak je website zo snel mogelijk; voorkom een lange laadtijd
  4. Denk altijd mobile-first en lees hier 6 tips voor het optimaliseren van je mobiele webshop

Tip 12: Gebruik je topnavigatie voor SEO

Crawlers kijken naar je gehele webshop, maar een belangrijk onderdeel daarvan is je topnavigatie. Dit omdat deze zich aan het begin van je site bevindt en op elke pagina zichtbaar is. Crawlers hechten hier veel waarde aan en daarom moet je ook in je hoofdmenu (topnavigatie) rekening houden met SEO.

SEO MET BEHULP VAN ZOEKWOORDEN

Voor je topnavigatie is het belangrijk dat de hoofd- en subcategorieën overeenkomen met de zoekwoorden (keywords) die worden gebruikt in Google. Je kunt hiervoor ook een zoekwoordonderzoek doen, zodat je weet op welke manier jouw potentiële klanten zoeken en waar zij behoefte aan hebben. Als je weet welke woorden vaak worden ingetypt in Google, kun je de benamingen en de indeling van je menu hierop aanpassen. Zo maak je je content relevant voor de bezoeker en daarmee aantrekkelijk voor Google. 

TECHNISCHE OPTIMALISATIE

Behalve zoekmachine optimalisatie door het gebruik van de juiste content, kun je ook op technisch vlak één en ander optimaliseren.

Het is belangrijk dat je topnavigatie goed en logisch gestructureerd is en dat je een goede interne linkstructuur hebt. Maak daarom gebruik van hoofd- en subcategorieën en laat de pagina’s logisch naar elkaar linken. Maar, plaats niet te veel links. Crawlers hebben maar een bepaalde linkwaarde die zij kunnen verdelen. Wanneer je erg veel links gebruikt, dan zijn er pagina’s die niet mee genomen zullen worden in de beoordeling door Google (crawlers beginnen op de homepagina, vaak dus bij de topnavigatie, en gaan zo dieper je webshop in). Je kunt er dan beter voor kiezen bepaalde categorieën als filter in te zetten.

Zorg ook altijd voor een sitemap, een overzicht van alle indexeerbare pagina’s.

Bedenk goed op welke woorden, pagina’s en links je wilt dat Google je beoordeelt en zorg er daarnaast voor dat dit logisch en relevant is voor je bezoeker. Op basis daarvan kun je je topnavigatie inrichten.

Tip 13: Ga in 5 stappen aan de slag met Google Mijn Bedrijf en Google Posts

Met Google Mijn Bedrijf kun je al je bedrijfsgegevens gebundeld weergeven in de zoekresultaten van Google. Afhankelijk van de relevantie, afstand tot en bekendheid van het bedrijf, ziet men deze gegevens in het zogenaamde Kennisvenster aan de rechterkant van het scherm.

Hier kun je niet alleen de bedrijfsnaam vermelden, maar ook het telefoonnummer, het adres, de website, de openingstijden en content die je plaatst met behulp van Google Posts. Dit zorgt er niet alleen voor dat zoekers alle informatie over je bedrijf in één oogopslag beschikbaar hebben, ook zorgt het voor herkenbaarheid door het toevoegen van een logo en teamfoto én is het goed voor je (lokale) vindbaarheid in Google.

STAP 1: MELD JE BEDRIJF AAN VOOR GOOGLE MIJN BEDRIJF

Als je je nog niet hebt aangemeld voor Google Mijn Bedrijf, kun je dat heel simpel doen. Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf, klik op ‘AAN DE SLAG’ en vul je gegevens in. Als je dit hebt gedaan is het belangrijk om te verifiëren bij Google dat je bent wie je zegt dat je bent. Zo kan er nooit een vreemde aan jouw ‘Mijn Bedrijf’ zitten. Meer weten over de aanmeldprocedure? Je leest het hier.

STAP 2: VOEG BEDRIJFSGEGEVENS TOE

Vervolgens kun je alle bedrijfsgegevens toevoegen, die je bij het aanmelden nog niet hebt ingevuld. Denk aan openingstijden, labels en categorieën. Hoe completer, hoe beter.