Als je wilt weten wat Google gaat doen, dan moet je denken aan hoe ze meer geld kunnen verdienen. En omdat Google ziet dat het mobiele zoekverkeer enorm toeneemt, terwijl de adverteerders daar achter blijven wil ze daar wat aan doen. De kosten per klik zijn daarom bij mobiele campagnes gemiddeld lager én dat vindt Google niet leuk!

Google kondigt (mede) daarom een set aan functionaliteiten voor Adwords aan onder de naam ‘Enhanced Campaigns’. Het is duidelijk ingezet om meer advertentiebudget naar het mobiele kanaal te krijgen.

Het goede nieuws is dat het gemakkelijker wordt om campagnes te voeren die je laat afhangen van de locatie van een internetter en de tijd van de dag over alle apparaten als smartphone, tablet of gewone PC.

Onhandig in het huidige Adwords

Als je op dit moment voor verschillende tijdstippen andere advertenties of hogere biedingen wilt doen dan moet je meerdere campagnes aanmaken. Hetzelfde geldt voor advertenties en biedingen voor verschillende plaatsen of apparaten. Dit kost veel tijd en je hebt per campagne een apart budget.

Adwords biedingen per regio en tijdstip laten verschillen binnen één campagne

Straks kun je in één campagne per regio en per tijdstip je biedingen laten verschillen. Allemaal vanuit één budget. Een voorbeeld:

Stel dat je een winkel hebt, dan kun je het bod voor advertenties getoond aan iemand die zich binnen een kilometer van je winkel bevindt hoger maken dan een bod voor advertenties getoond aan iemand die zich verder van je af bevindt.

Advertentietekst en links laten verschillen aan de hand van de regio en tijdstip.

adwords enhanced campaignsStel je hebt een winkel en een webshop.

  • Mensen in een straal van 5 kilometer om je winkel krijgen tijdens openingstijden een tekst over je winkelaanbieding te zien en een link naar de routebeschrijving
  • Mensen buiten die straal of buiten de openingstijden krijgen een advertentietekst te zien gericht op je webshop en een link naar de webshop

Met Adwords Enhanced Campaigns andere conversies meten

Met het nieuwe enhanced campaigns kun je naast de gewone bestaande conversies ook App downloads of telefoongesprekken langer dan 60 seconden als conversie meten.

petition enhanced campaigns Google AdwordsNadelen van Enhanced Campaigns

  • De Enhanced Campaigns worden minder transparant. Zo kun je niet meer targeten op alleen mobiele telefoons of daarbinnen alleen maar iPhones.
  • Mede daarom zullen de cost per click tarieven voor mobiele campagnes waarschijnlijk stijgen (slecht voor je winstgevendheid)
  • Mobiel gedrag is anders dan desktop gedrag, het is dan ook de vraag of je daar straks nog goed op kunt in spelen

Er zijn zelfs mensen zo teleurgesteld dat ze via Change.org een petitie met handtekeningen willen aanbieden.

Wat vinden wij van Enhanced Campaigns?

Dat hangt van jouw specifieke situatie af:

  • Heb je geen mobiele webshop of  Responsive design? Dan zal je conversie tegen gaan vallen.  Je krijgt immers mobiele bezoekers op je niet voor mobiel geoptimaliseerde webshop landen.
  • Ben je nu heel intensief bezig met zeer gerichte campagnes per device, moment en regio? Dan valt het je straks goed tegen.
  • Maak je nu gewoon eenvoudige campagnes en let je niet zo op targeting? Dan zullen de nieuwe enhanced campagnes je wel bevallen!

Klik om dit via Twitter te delen!