Inspiratie! Ik mocht vandaag spreken tijdens een ontbijtsessie voor de mensen die het enorme distributiecentrum van de Bijenkorf bemannen. Een groep van ik geloof meer dan 200 betrokken medewerkers uit Nederland en Polen. Super leuk om een meertalig verhaal te houden.
Het thema van de ochtend was ‘Continu vernieuwen’. Een van de waarden waarmee de Bijenkorf er voor zorgt dat ze in het uitdagende retaillandschap toch gewoon goed scoort. Want hoe sterk het oude merk ook is, als je niet mee verandert dan hou je het als winkelier niet lang uit.
Nu kende ik de Bijenkorf natuurlijk van die prachtige warenhuizen in monumentale panden in Amsterdam en Rotterdam. Als buitenstaander denk je bij innovaties dan als vanzelf aan de online operatie én zaken als de tablet bestelapps op de winkelvloer.
Maar de broodnodige innovatie loopt natuurlijk door de hele organisatie. En mensen op de werkvloer, of die bestaat uit winkeloppervlak of enorme magazijnruimte, weten vaak dondersgoed wat er beter zou kunnen. Dat snapt de Bijenkorf ook! En het is dan ook prachtig om te zien dat ál die medewerkers worden uitgenodigd voor een ontbijt met een spreker over innovatie, een flinke investering in man- en vrouwuren…
Al met al een mooie ochtend, waarin ik niet alleen enthousiast werd van de slimme oplossingen voor het inslaan, verwerken en versturen van al die meters jurken en broeken. Het mooiste was dat ik in veel ogen van de medewerkers zag dat ze houden van hun innovatieve bedrijf. Het was dan ook interessant om met hen te kunnen praten over wanneer een vernieuwing succesvol kan worden. De slides (zonder het gesproken woord), vind je hieronder.