chinese e-commerceNog even en China is de grootste e-commerce markt in de wereld. De afgelopen 10 jaar groeide de e-commerce markt met gemiddeld 120% !  Met zo’n 190 miljard dollar omzet per jaar nadert het totale afzetvolume de omvang van de VS. En volgens onderzoek van Mckinsey Global Institute kan de e-commerce markt in China in 2020 groter zijn dan de huidige markt in de VS, Duitsland, Groot Britannië en Frankrijk bij elkaar.

Opvallende verschillen tussen steden

Hoewel de inkomens in grote steden gemiddeld veel hoger zijn dan in kleinere steden, geven bewoners van die kleinere steden gemiddeld online bijna evenveel uit. Een hoger percentage van het inkomen van de “kleinstedeling” gaat dus naar e-commerce aankopen. Tot mijn verbazing wordt in de plaats Baoshan, waar ik in 1997 nog gierend van de lach om de vele op fietsen vervoerde geslachte koeien bekeek, énorm veel online geshopt. Overigens zijn kleine steden in China naar onze begrippen behoorlijk groot.

De verklaring voor dit relatieve e-commerce succes is dat producten die eerder niet verkrijgbaar waren voor de bewoners van de kleinere stad online wel te koop zijn.

Marktplaatsen zijn enorm belangrijk

Hoewel Marktplaats.nl in Nederland geen kleine jongen is, is het relatieve aandeel in de e-commerce markt lang niet zo groot als de Chinese counterparts in China. Zo’n 90% van de e-commerce aankopen vind plaats via marktplaatsen als Taobao, Pai Pai en Tmall. Dat betekent dat slechts 10% via zelfstandige webshops wordt omgezet. Nog steeds is 10% van 190 miljard enorm… maar het loont de moeite om de mogelijkheden van verkoop via de online marktplaatsen te onderzoeken.

Waar deze oppermachtige positie van de marktplaatsen aan te danken valt onthult het rapport niet. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. De Chinese bureaucratie maakt het niet makkelijk om een webwinkel op te zetten. Zelfs voor de hosting van een bedrijfssite in China heb je een vergunning nodig. Een handeltje opzetten via zo’n marktplaats is waarschijnlijk veel makkelijker!

 

Verkoop van consumenten aan consument is enorm – maar niet te vergelijken

McKinsey meldt verder dat meer dan 70% van de e-commerce transacties, verkopen van consumenten onderling blijkt te zijn. Particulieren die aan particulieren verkopen dus. Een onvergelijkbaar getal met de markten in Europa en de Verenigde Staten. Ik durf hier toch vraagtekens bij te stellen. Tijdens mijn reizen in China zag ik enorm veel ‘micro-ondernemingen’. Ondernemende mensen die ondanks dat ze wel degelijk gewoon personeel hebben, zich niet allemaal bij de Chinese equivalent van de Kamer van Koophandel hebben aangemeld.

Meer weten over e-commerce in China? Download hier het McKinsey rapport.