Conversieverhoging door deze kleine aanpassing
In een fysieke winkel wordt vaak op punten gewezen waarom je een product bij hun in de winkel zou moeten kopen, maar mist dit regelmatig in online shops. Veel webshops vergeten te melden waarom de bezoeker juist bij hen een product zouden moeten kopen. Het is belangrijk duidelijk te laten weten waarom de klant juist bij jou moet zijn en waarin jij je onderscheidt van je concurrenten.
Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Een van die manieren is klanten letterlijk vertellen waarom ze bij jou zouden moeten kopen. Dit wordt ook wel een “unique selling point” (USP) genoemd. Zoals de naam al zegt, is een unique selling point iets wat jou onderscheid van alle andere webshops; een unieke verkoopwaarde. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een heel breed aanbod op je site hebt, nicheproducten aanbiedt, of dat je de goedkoopste aanbieder bent. Klanten hechten steeds meer waarde aan de kwaliteit van de webshop, hoe makkelijk kunnen ze navigeren, betalen en items retourneren.
Een specifiek voorbeeld van een USP is ‘Vandaag besteld, morgen in huis’. Klanten waarderen een snelle verzending en vinden het fijn om direct te kunnen zien wanneer ze een product zullen ontvangen alvorens ze het product kopen. Deze claim kan dus goed werken om bovenaan in de header van je website te zetten. Het kan natuurlijk ook zijn dat jij niet alle producten op voorraad hebt en hierdoor deze claim niet kan waarmaken. In dit geval is het slim om per product aan te geven hoe lang het duurt voordat een product in huis is.
Wij hebben een experiment gedaan waarbij wij deze levertijd helder communiceerden naar de bezoekers van de shop. We hebben hier een A/B test voor opgezet. In een instantie werd enkel de levertijd op de productpagina zichtbaar. In de andere instantie werd de levertijd ook direct zichtbaar op de categoriepagina waar alle producten voorzien werden van een ‘morgen in huis’ claim of ‘levertijd 2-3 werkdagen’ claim, afhankelijk van het product en de voorraad. De tweede instantie, met de claim direct in de categoriepagina, leidde tot een conversieverhoging en een omzetverhoging van 20 – 40%. Tel dat maar eens uit voor jouw shop! Hierbij moeten we wel melden dat het resultaat van deze claim afhankelijk is van meerdere factoren zoals het type product, gemiddelde levertijd van jouw producten en het type klanten wat in jouw shop koopt.
Wil jij ook hulp bij het optimaliseren van jouw webshop?
Neem dan contact op met Angelique via mail of bel naar +31 (0) 10 30 73 678.