e-mail openingsratios en doorklikratio's per dagAl jaren gaat het verhaal dat je commerciële mail het best op dinsdag kunt versturen. Niet lang geleden was iemand bijna boos op me omdat ik aangaf dat dat niet voor iedere webshop of e-mail geldt.

Uit gegevens van de wereldwijd actieve email marketing oplossingen leverancier GetResponse blijkt dat er de rest van de wereld ook in deze gouden regel geloofd. Dinsdag is de populairste dag om commerciële e-mails te sturen.

Maar als iedereen op dinsdag mailt, worden we dan niet zo overspoeld dat iedereen de mail ongeopend weggooit?

Gemiddeld gezien valt dat reuze mee. Volgens het onderzoek van GetResponse en de mooie samenvatting van eMarketer.com is de gemiddelde openingsratio van marketing e-mails is op dinsdag 19,9%.

Hoewel dat maar 1 op de 5 ontvangers is, is dat wel het hoogste gemiddelde in de week. Op dinsdag mailen dus? Hoho… niet zo snel….

Op vrijdag is de openingsratio een fractie lager (19,6%), maar de doorklikratio weer hoger (4,9%). Als je een gemiddelde e-mail op vrijdag verstuurt, dan krijg je gemiddeld meer kliks dan op dinsdag!

Op vrijdag sturen dus? Hoho… niet zo snel…

In deze analyse mis ik twee zaken.

1. Wat is de conversieratio op die dagen?

  • Leveren die extra kliks ook meer verkopen op?
  • Of anders gesteld, op welke dag haal je de meeste omzet?
  • Geven mensen op verschillende dagen ook meer of minder geld per bestelling uit?

2. Hoe gemiddeld is jouw mail en shop?

  • Uiteraard is de beste dag voor jou afhankelijk van je doelgroep
  • En afhankelijk van je aanbod
  • En afhankelijk van je betreft regel in je mail

Omdat ik het gemiddelde openingsratio van 19,9% laag vindt, ben ik blij dat we veel klanten hebben die bovengemiddeld scoren. En zeker niet allemaal op dinsdag of vrijdag. Het devies blijft dus… test het!

Meer info over e-mail marketing? Kijk hier verder…