H&M mobile strategyEmerce schreef dat modeketen H&M zich volledig gaat focussen op mobile commerce. Mobiel wordt zo belangrijk dat de lancering van de gewone Amerikaanse webshop er voor wordt uitgesteld. In de komende weken worden er in 8 landen mobile optimized webshops online gezet.

H&M gaf aan in het kwartaal bericht dat de online verkopen steeds sneller groeiten, maar met name de verkoop via telefoons en tablets. Als een modeketen als H&M besluit dat mobiele webshops belangrijker zijn dan de gewone webshop in de grootste fashion markt ter wereld, dan is er echt iets aan de hand!

Mobiele shops versus Apps

De mobiele shops worden door H&M belangrijker gevonden dan de verdere ontwikkeling van hun apps op Iphone en Android. De ontwikkelingsvolgorde is volgens Emerce als volgt:

  1. Mobiele Shops
  2. Dan pas lancering van de webwinkel in de VS
  3. Vervolgens de doorlontwikkeling van de apps

Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat Nederlandse Smartphone gebruikers maar een beperkt aantal apps echt intensief gebruiken, maar wel honderden mobiele websites bezoeken. Het is dan ook lastig om met een shopping app je plek te vinden tussen de meest gebruikte apps als Facebook en Twitter. Waarschijnlijk ziet ook H&M dit verschijnsel en focussen ze daarom op normale mobiele webshops.

Mobiele shops en fysieke winkels

Het aantal te openen fysieke winkels neemt ook toe. Waarschijnlijk ziet H&M dat het mobiele kanaal en het fysieke kanaal elkaar versterken.

M-Commerce groeit razendsnel

In Nederland is in het eerste half jaar van 2012 de M-Commerce omzet verdubbeld. Kleding en schoenen werden na dowloads van apps en muziek het meest mobiel gekocht.

Ook de fashion webshop gigant  Zalando ziet het mobiel helemaal zitten. Volgens Emerce richt ze haar peilen volledig op M-Commerce nadat het mobiele verkeer verdrievoudigde na de uitzending van een reclamespot.

Mobiele shops betaalbaar voor het MKB

Dat een mobiele webshop ook best betaalbaar is voor kleinere organisaties blijkt wel uit onze tijdelijke aanbieding. Als je Paypal als betaalmethode in je mobiele shop opneemt, dan heb je al een mobiele webshop vanaf €75 eenmalig en €25 per maand.