hoge mobile CTR door dikke vingers

Mobiele Banner advertenties hebben vaak een hogere doorklikratio dan banners op een gewoon computerscherm.

Hoe zou dat komen? Zijn we nog meer geïnteresseerd op reclames op onze telefoon? Niet zolang geleden waren de doorklikratio’s wel 7% net zoals bij het begin van het gewone internet.

Of klikken we gewoon wat vaker mis omdat we met onze dikke vingers misklikken? Om hier een beeld bij te krijgen heeft het Amerikaanse Goldspot media gemeten hoeveel mensen korter dan 2 seconden op de landingspage bleven. Ze gingen er vanuit dat die kliks per ongeluk zouden zijn. Klopt dat wel? Hoe vaak klik je bewust op een banner en heb je al binnen 2 seconden spijt?

De conclusie uit dat onderzoek was dat 38% van de kliks op statische banners en 13% van de kliks op rich media banners per ongeluk waren. Maar zelfs wanneer de kliks hiervoor gecorrigeerd werden, werd er nog meer geklikt op mobiele banners. Zijn we dan inmiddels zo slim dat we met mobiel écht relevanter kunnen adverteren? Bijvoorbeeld op basis van locatie?

Omdat mobiele kliks nu vaak nog goedkoper zijn, is het waarschijnlijk slim om mobiel te gaan adverteren. Zolang je conversie (kijkers – kopers ratio) maar hoog genoeg is. Heb je geen mobiele webshop? Dan is je conversie waarschijnlijk niet hoog genoeg en is het lastig om te profiteren van deze kans.