Websites moeten steeds sneller worden. Bezoekers willen dat, Google wil dat ook en wij willen dat ook! Snellere websites worden beter geranked dan langzamere websites. En snellere webshops verkopen meer dan langzamere! Maar dat snapt vast iedereen.
Webshops tonen doorgaans veel afbeeldingen van producten. Vaak in verschillende formaten en op verschillende locaties zoals productlijsten en ook productdetailpaginas.
Afbeeldingen zijn vaak relatief groot, en zorgen ervoor dat er veel data moet worden ingeladen. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de bestandsgrootte van de afbeeldingen zo klein mogelijk is. Hoe minder bytes een bezoeker moet inladen, hoe sneller de site zal zijn.
Google heeft zelf een tool ontwikkeld waarmee ze naar de snelheid van websites kijken: Google Pagespeed Insights. Bij een analyse van een website met deze tool komt meestal als één van de verbeterpunten naar voren dat de afbeeldingen verder gecomprimeerd kunnen worden met nieuwe geavanceerde technieken. Standaard compressie programma’s halen vaak niet de hoogste compressie, en vallen bij Google Pagespeed Insights nog steeds door de mand.
Daarom hebben wij een koppeling gemaakt met Kraken.io. Zij hebben een methode ontwikkeld om afbeeldingen extreem te comprimeren zonder kwaliteitsverlies (lossless) of zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.
Voorbeeld: