mobiel betalenBetalen met je mobiel in een fysieke winkel, we horen er al jaren over. In Azië en de VS is het al steeds vaker mogelijk, in Nederland is het tot nu toe tot enkele pilot projecten beperkt gebleven.

Maar nu lijken ABN AMRO, ING en Rabobank echte plannen te hebben. Zij geven aan dat hun klanten dit jaar met hun mobiele telefoon bij de kassa van winkels betalen. Uiteraard wordt er begonnen met een kleinschalige lancering, maar het ziet er hoopvol uit.

De banken introduceren deze zomer het mobiel betalen in Leiden met 1000 consumenten, winkels en horecagelegenheden. Zij geven aan dat het smartphone betalen vervolgens gefaseerd wordt ingevoerd.

Eerdere projecten op het gebied van Mobiel betalen van Payter werden nog niet echt groot. Met name omdat er nog weinig mensen NFC (Near Field Communication) mogelijkheden op hun mobieltje hadden. Verder ontbeert een bedrijf als Payter niet de communicatiekracht en klantenbasis zoals de drie grote banken die hebben.

Andere initiatieven betreffen bijvoorbeeld het samenwerkingsverband in de Negen Straatjes in Amsterdam, waarbij klanten in de winkel met Paypal kunnen betalen.

Voordelen mobiel betalen

Maar waarom zouden we eigenlijk gaan betalen met onze smartphone? Wat zijn de voordelen?

Handig voor de consument

  • Ik word helemaal gek van al die pasjes in mijn portemonnee, waarom kunnen al die bankpassen, creditcards en klantenkaarten niet in mijn telefoon die ik toch altijd bij me heb?
  • Minder lange wachtrijen bij de kassa omdat mobiel betalen met NFC sneller gaat

Handig voor de winkelier

  • Meer klanten helpen in kortere tijd omdat mobiel betalen sneller gaat dan contant geld of pinnen
  • Veiliger, omdat klanten nog een reden minder hebben om contact te betalen
  • Minder gemiste verkopen, want hoe vaak heeft iemand even niet genoeg geld bij zich?

(bron: Persbericht Abn Amro, Ing en Rabobank)